Resan till Norge

Den 24.4 åkte ett gäng miljöplanerarstuderanden och läraren Anna till Europas miljöhuvudstad Oslo 2019.
Vi checkade in på hotell Scandic Vulkan lite efter två på dagen. Vi hade planer på att träffa biodlaren Alexander Du Rietz. Efter att vi checkat in fick vi rusa ner till Mathallen för att träffa hon för det hade lovat regn som inverkar på hur aktiva bina är.
Vi klättrade upp längs en stege på ett tak var bina hade sina bon. Alexander berättade om verksamheten som påbörjats år 2013. Bina är belägna på hustak i Vulkan området och är en viktig del av det urbana ekosystemet. Detta är ett bra exempel på att biodling inte är så svårt och att man kan driva det nästan var som helst. Honungen som produceras säljs bland annat i mathallen.

Bibon på hustak i Vulkan-området.

Vi tackade Alexander och gick till mathallen, som namnet berättar är det en hall var det finns många matstånd från olika länder. Vi bestämde oss för att äta lunch där. Det blev sushi och nudlar. Fisken var supergod, inte undra på vi var ju i Norge.

Då lunchen var uppäten bestämde vi oss för att ta bussen och trikken (norrmännens spårvagn) till Vigelandsparken. Under resan dit blev våra biljetter kontrollerade två gånger.

Den ståtliga Vigelandsparken är känd för sina skulpturer av människokroppar. På grund av årstiden fick vi inte helt och hållet beundra växtligheten.

Utsikt från Vigelandsparken.

Färden fortsatte till Aker brygge, som är en promenad vid havet.

Det började bli kväll och vi bestämde oss för att gå mot hotellet. Innan resan hade vi bestämt oss för att ha ”hållbarhets bingo”, det innebär att vi under resans gång skulle hitta saker som har att göra med hållbarhet. Hotellet hade tänkt på saker som att ha stora duschtvål burkar istället för små engångs burkar, handuken kunde hängas upp så att tvätt gångarna skulle minskas, det fanns också möjlighet att donera kläder som fördes vidare till röda korset. Visst såg vi också en del Teslan.

Nästa dag var det dags att ta tåget till Evenstad. Vi skulle besöka Novias partnerskola Inland university of applied scieces var vår klasskompis gör sin praktik. Tåget åkte iväg 10.30 från Oslo och under tågresan hade man gott om tid att beundra den otroligt vackra naturen.

Utsikt från tågfönstret.

Vi bytte tåg vid Hamar och tågresan tog i sin helhet circa tre och en halv timme. Vi blev mötta av vår klasskompis vid Evenstads tågstation och fick skjuts till campus. Efter en sväng till den minsta samt dyraste bybutiken man sätt och avlämning av väskor fortsatte vi till campus för att träffa Elisabeth Riseth internationella koordineraren. Hon berättade om skolan, studierna och verksamheten i allmännhet.

Vi fick ockå se älg centret. Skolan hade räddat två älgkor, Idun och Ronja och en ung älgtjur. De hade blivit övergivna av sina mammor som unga.

Idun eller Ronja käkar.

Efter älgarna åkte vi med bil till den närmaste större matbutiken som var cirka 30 kilometer i från campus. På vägen såg vi väldigt uppseendeväckande ismassor som packats i floden Glomma. När isen och snön i fjällen smälter snabbt kan det orsaka översvämningar och is som packas.

Floden Glomma.

Is, is och mera is.

På kvällen lagade vi mat och spelade kort i vårt parhus som vi fick övernatta i på campus.

Sista dagen i Evenstad började med utbyteselevers presentationer om Wildlife management. Efter presentationerna tog vi lunch i cafeterian. Denna gång blev det så exotiskt som älgburgare.
Så blev det dags för våran klasskompis att berätta för oss om hennes praktik. Hon går i fjällen och samlar in hår av mårdhundar som sedan skall analyseras av forskare.

Sedan var det dags att börja färden tillbaka till Oslo. Vi anlände i Oslo strax efter 18, vi bestämde oss för att gå skilda vägar. Jag gjorde en kvick runda i några butiker och killarna bestämde sig för att gå och se på film på kvällen. De träffade på en filmsal som var speciellt ämnat för stickning. Det var då tydligen ljusare belysning i en sådan sal.

Sista dagen i Oslo, vi hann inte med så mycket annat än morgonmål. Så var det dags att åka till flygfältet. Då vi väl satt i flygplanet meddelade flygkaptenen att vi inte kommer iväg på grund av åskväder, så flyget blev sent med en timme.

Norge är ett väldigt vackert land fast lite väl dyrt. Det var intressant att besöka partner skolan som var beläget ganska mitt i ingenting. Det skulle nog ha varit kul med lite flere dagar så skulle man ha sett ännu lite mera.